Cover van The Da Vinci Code
 Toon de videoclipTrailer

The Da Vinci Code (2006)

Seek The Truth

Wie kan het ontgaan zijn? De verfilming van het omstreden boek van schrijver Dan Brown is de afgelopen maanden één van de meest besproken onderwerpen in de media. Het verhaal wordt door bepaalde groepen als godslaster gezien. Ron Howard maakte een film van dit verhaal. Het resultaat mocht in India zelfs niet vertoond worden. Wél ging de film in première op het film festival van Cannes en vanaf 18 mei is de film ook in Nederland te zien.

Robert Longdon, een expert op het gebied van tekens en symbolen, wordt ingeschakeld om een moord op een historicus te onderzoeken, die plaatsvond in het Parijse kunstmuseum het Louvre. Wanneer hij op de plaats delict arrivieerd ontmoet hij niet alleen rechercheur Bezu Fache (Jean Reno), maar ook familie van de vermoorde man, Sophie Neveu (Audrey Tautou). Zij licht hem in dat de recherche niet het beste met hem voor heeft en dat Longdon zelfs de hoofdverdachte is. Op de vlucht voor de overheidsinstantie proberen zijn het grootste mysterie in de geschiedenis van de mensheid te ontrafelen; een coverup waarvoor het noodzakelijk is te moorden.

Het samenspel van de twee hoofdrolspelers is wat statig. Dat is jammer, want de twee gaan vanaf hun ontmoeting zij aan zij. Tom Hanks; die man mag je of niet. Aan de ander kant had ik mij niet gerealiseerd dat de Franse actrice Audrey Tautou zo'n mooie vrouw was. Hetgeen misschien te verklaren is door haar opmerkelijke karakter in Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain.

Al met al is The Da Vinci Code een aardige film. De mooie beelden, die met zorg zijn geschoten, komen op een groot scherm het beste tot zijn recht. Uiteraard bevat een verfilming niet zoveel detail als het boek. Hoewel veel van de dialogen in takt zijn gelaten, is er toch voldoende actie en spanning om de kijker erbij te houden. Ik acht de film geschikt voor zowel lezers als niet-lezers van de 'Da Vinci Code'. <EV>

regisseur: Ron Howard »
genre: Drama/Mysterie/Thriller
première: 18-5-2006