Cover van Open Water 2: Adrift

Open Water 2: Adrift (2006)

Fatigue. Hypothermia. Death.

Voor iedereen die in 2003 het geweldig spannende Open Water heeft gezien beginnen al de rillingen te komen bij het idee om in de open oceaan rond te dobberen. Het zou ook niets verbazen als door deze film enige duikvakanties zijn afgeblazen. De thriller Adrift is een film van dezelfde regisseur, Hans Horn, met een soortgelijk thema. Net als Open Water is ook Adrift gebaseerd op waargebeurde feiten.

In het begin van Adrift maken we kennis met een zorgeloos groepje vrienden. Voor de gelegenheid van een verjaardag van één van zijn vrienden heeft Dan (Eric Dane) een groot en luxe jacht beschikbaar in de buurt van Mexico.

Eén van de vrienden Amy (Susan May Pratt) heeft watervrees, die heeft ze gekregen doordat ze haar vader zag verdrinken in de zee. Daarom blijft ze verstandig ook aan boord met haar baby. Het heldere en verkoelende zeewater lokt de andere vrienden wel van het jacht af. Kapitein Dan denkt een goede daad te doen door Amy mee te trekken terwijl hij van de boot afspringt. Echter is Dan door alle enthousiasme wel het trapje vergeten uit te gooien.

Het jacht blijkt te hoog voor de vrienden om op te klimmen en nu komt het op hun fantasie aan om weer veilig terug aan boord te komen. Adrift is een film waarbij je de frustraties op voelt komen, het vriendengroepje gaat namelijk niet bijzonder slim om met de weinige hulpmiddelen die ze hebben. Daarnaast gaan ze ook te agressief met elkaar om wat hun bevrijding alleen maar bemoeilijkt. De vrij onbekende cast zorgt niet voor spetterend acteerwerk maar de film zelf zorgt voor een geladen spanning en blijft je tot het einde toe boeien.

Wie zal er na het zien van deze film nog vergeten het trappetje van zijn jacht uit te gooien?
<Renee Awater>

• Susan May Pratt