Cover van Disturbia

Disturbia (2007)

Every killer lives next door to someone

Van de redelijk nieuwe regisseur D.J. Caruso komt een thriller die al drie nominaties van de Teen Choice Awards heeft gekregen. De hoofdrol is weggelegd voor Shia LeBeouf. We kennen hem al van de Transformers, waarin hij verrassend sterkt acteerde, en hij gaat in deel vier van Indiana Jones (Fourth Installment of the Indiana Jones Adventures) een rol spelen. Dit belooft dus veel goeds.

De film begint met een vistripje van Brecht Kale (Shia LeBeouf) en zijn vader. Door een ongeluk na dit tripje overlijdt Brecht's vader. Een jaar later als een leraar Brecht fijntjes uitlegt dat hij zijn vader alleen maar had teleurgesteld kan gaat Brecht door het lint en slaat de leraar. Het gevolg is dat hij drie maanden huisarrest krijgt en om dit te waarborgen krijgt hij een GPS enkelband om en kan hij maar een klein stukje buiten zijn huis komen voordat de enkelband een signaal doorstuurt naar de politie.

De verveling slaat al snel toe doordat zijn moeder de X-box weghaalt en de tv-kabel doorknipt, dus Brecht zoekt ander vermaak door met een verrekijker alle buren en zijn nieuwe buurmeisje Ashley (Sarah Roemer) te begluren. Door het nieuws wordt hij gewezen op een seriemoordenaar die in een Mustang rijdt. Wat blijkt nou, zijn nieuwe buurman rijdt in een Mustang. Overtuigt dat zijn buurman de seriemoordenaar is, houdt Brecht hem en zijn vrouwelijk bezoek haarscherp in de gaten.

Disturbia is een vermakelijk spannende film. De enkelband doet je meteen aan Wedlock denken, gelukkig heeft de grens overtreden in Disturbia een wat minder gewelddadig effect. Shia LeBeouf overtuigt als verveelde tiener en we gaan hem vast nog veel zien in toekomstige films.
<Renee Awater>

regisseur: D.J. Caruso »
genre: Horror/Thriller