Cover van District 9

Zoeken bij PathéPathe.nl

District 9 (2009)

You are not welcome here.

Een snelle docu-montage van persberichten neemt ons meer terug in de tijd. Een ruimteschip is gestrand en hangt bewegingsloos boven de stad Johannesburg in Zuid-Afrika. Lokale criminele bendes proberen hun voordeel te doen door de gevangen genomen aliens uit te melken en veel geld te eisen in ruil voor kattenvoer. Vele jaren hebben wetenschapper uitgekeken naar de kennismaking met buitenaardse wezens. De gevolgen van dit first contact blijkt echter minder romantisch te zijn. Om de chaos en verdere problemen de baas te blijven zijn de aliens in District 9 ondergebracht; een ranzige buitenwijk aan de rand van de stad Johannesburg.

De naïeve Wikus van de Merwe (Sharlto Copley) werkt voor het discutabele wapenconcern Multi-National United (MNU). Veel geluk is hem niet gegund, maar daar lijkt een omslag in te komen nu hij promotie maakt en verantwoordelijk wordt voor een belangrijke logistieke operatie. Wikus moet herlocatie van de tienduizenden "prawns" coördineren. Een lucratieve maar zeker ook risicovolle taak. Hij groeit zichtbaar in zijn rol, al lijkt deze rol meer en meer op een afdankertje. De aliens worden gezien als uitschot en anderen blijven angstvallig op afstand.

Later in de film komen meer beelden a la Transformers op het doek. Bij het zien van het immense ruimteschip dacht ik direct terug aan Independence Day. Een van de actiefiguren lijkt afkomstig uit de wereld van de videogame Halo. Dit is niet volstrekt willekeurig, want filmmaker Neill Blomkamp deed mee in de race voor de verfilming van deze game, die uit moet komen in 2012.

De debutant-acteur Copley weet een geloofwaardig personage neer te zetten, die in het nou gedreven wordt en alles op het spel durft te zetten om zijn geliefde terug te winnen. We zien hem terug in The A-Team (2010) als Capt. Murdock.

De film vertelt een behoorlijk dramatisch verhaal met behoorlijk wat militant geweld, maar is zeker een aanrader vanwege de originele uitwerking, die je letterlijk op het puntje van je bioscoopstoel zal houden. <EV>

• Sharlto Copley
  • Jason Cope
  • Nathalie Boltt