Cover van King Kong
 Toon de foto'sFoto's (14)
 Toon de videoclipTrailer

King Kong (2005)

The eighth wonder of the world.

Veel mensen hebben best wat voor hun (huis)dier over. Peter Jackson gaat een stapje verder en neemt ruim de tijd om te bewijzen dat er mensen bereid zijn dodelijke risico's te nemen voor 8 meter grote gorilla, die je ter begroeting 10 keer botbrekende G-krachten laat ervaren. Hij bedoelt het toch goed? Zo is althans de morele overweging van Ann Darrow (Naomi Watts). Nu is er op zich niets tegen onlogische zaken in films; als ze het doel maar dienen. Echter in King Kong wordt tevergeefs overdadig veel moeite gedaan om de onwerkelijke relatie tussen de blondine en de aap logisch te laten overkomen, zodat het doel van vermaak in gevaar komt.

En ik schrijf 'in gevaar komt', want King Kong is wel degelijk vermakelijk. Het verloop van de film is vrij recht-toe-recht-aan. In de economische crisis van de jaren '30 in New York, krijgt de falende filmmaker Carl Denham (Jack Black) het voor elkaar, om een crew mee te slepen naar een onontdekt eiland. Net op het laatste moment krijgt hij ook de straatarme actrice Ann Darrow mee. Ook Carls scenarist Jack Driscoll (Adrien Brody) en assistent Preston (Colin Hanks, zoon van Tom Hanks) behoren tot de ongelukkigen. Vanzelfsprekend slaan er wat vonken over tussen de twee mooie mensen van de film, Driscoll en Darrow. Het schip strandt - ondanks de inzet van de mysterieuze Captain Englehorn (Thomas Kretschmann) - op spectaculaire wijze op Skull Island. Daar wordt Ann Darrow via een rituele ontvoering aan King Kong overgelaten. Om haar terug te halen, besluit de gehele bemanning de jungle te trotseren, waarna het stevige avontuur volgt.

Ongekend sublieme cinematografie is te aanschouwen, zodra de actie begint. Zo is er een ware 'stampede' met dinosaurussen, die letterlijk en figuurlijk prachtige wendingen maakt, waardoor je als kijker je ogen een dikke 10 minuten vergeet te knipperen. Het detail en diversiteit van de special effects zijn vanaf het 2e uur onvergetelijk mooi en grensverleggend. De wereld van Skull Island, het thuiseiland van de reusachtige aap en andere wezens, is interessant vormgegeven. Er heeft een bijzondere natuurlijke selectie plaatsgevonden, namelijk die van de categorie groot en angstaanjagend. Hoewel sommige dieren, zoals de gorilla en reusachtige vleermuizen, nooit bestaan hebben, zijn bijvoorbeeld de duizendpoten die Ann tegenkomt wel degelijk van deze aarde geweest. Skull Island is dus een heerlijke, gruwelijke weergave van hoe onprettig de natuur in de prehistorie was.

Terug naar het voornaamste geval: de aap. De acteur Andy Serkis heeft met motion-capture alle bewegingen van de aap, inclusief diens gezichtsuitdrukkingen vormgegeven. En het resultaat mag er wezen. Kong leeft, vertoont subtiele, krachtige gezichtstrekken en knokt als een beer. Zoals al bekend, ontstaat een relatie tussen de blondine en de primaat. Alvorens de vrouw als speelgoed bijna dood geschud te hebben, begint de primaat haar te waarderen als levend wezen. Al gauw bevinden de twee zich in onprettige situaties, waarbij de rol van protector langzaam van Kong naar Ann verschuift. De relatie tussen Ann en de brute Kong is vooral in het begin ervan geloofwaardig; op het moment dat de affectie duidelijk is, wordt het toch meermaals benadrukt door langdradige scènes. Toch, als de relatie op de ultieme proef wordt gesteld, slaagt King Kong er enigszins in je mee te slepen.

Reden hiervoor, is dat de betekenis van deze relatie verder gaat dan dat de gorilla de rol van persoonlijke bodyguard voor de kwetsbare blondine op zich neemt. De relatie draagt namelijk een belangrijk idee. Hoe kan de mensheid in godsnaam zo destructief omgaan met zijn directe omgeving? Of dit nu natuur of andere mensen betreft, de aap is voor mij hier een perfecte kruising tussen. Deze boodschap komt in King Kong (2005) voelbaar naar het boven drijven en biedt een extra handvat waardoor we Anns liefde voor de aap beter kunnen begrijpen. Misschien is het wel voor dit nobele doel, het verdedigen van het bestaans- en levensrecht van de ongeschonden natuur, waar Ann op een gegeven moment zoveel risico's voor neemt. Mooi idee dus.

Het geheel, inclusief de aap, verplaatst zich op den duur naar New York. Visueel gezien steekt de film gewoon extreem goed in elkaar, en de scènes in New York vormen hier geen uitzondering op. Overal razen oldtimers, nieuwe wolkenkrabbers zijn op linke wijze in aanbouw en de straat leeft van de kraampjes. Het geluid ondersteunt dit alles op hoog niveau. Waar in de jungle een goede portie aan grommen en krakende takken het beeld ondersteunt, zo krijgen we in New York te maken fantastisch gegrom van propellervliegtuigen en het gekraak van sneeuw, ijs en bouwonderdelen (zij het opbouwend of afbrekend).

Waarom slaagt King Kong dan toch niet? Het antwoord zit hem in de lengte. De film neemt zichzelf te serieus en benadrukt dat door middel van een overvloed aan subplots en herhalingen van langdurige blikken tussen de vrouw en de gorilla. Deze details worden te hard uitvergroot en nemen daardoor te veel tijd in. Zo komt de speeltijd op 3 uur, terwijl 2 prima had kunnen volstaan, gezien de simpele leiddraad van het verhaal. Er zitten, mede door de lange speeltijd, erg veel goede momenten in, maar dat rechtvaardigt het geheel niet tot een goede film. De moeilijk beklimbare muur van overdreven drama die de entertainmentwaarde van King Kong (2005) omringt, is gewoon te hoog. Hierdoor vormt herhaaldelijk kijken een enorme drempel. Het is dus maar de vraag of dit wel een DVD aanschaf waard is. Ben je opgewassen tegen langdradig drama, vergelijkbaar met het einde van The Lord of The Rings: The Return of the King (2003), dan is de film misschien wat voor jou. Anderzijds afblijven.

Cijfer: 6,5 / 10
<Ronald Veldhuizen>

Bekijk ook: King Kong SpecialBezoek de externe site